login
Autot
Nro 14 oli kalustoauto, jossa oli tehokas pumppu ja letkua aika paljon. Vettä ei siinä ollut ollenkaan, vain letkuja. Se voi ottaa pumpulla vettä kaivosta, järvestä, palopostista. Auto 14 ajoi aina tulipaloa lähimmälle palopostille ja lähti siitä ajamaan kohti palopaikkaa hissukseen, jolloin valmista letkua valui takaa tielle. Sammutus voi jatkua vaikka kuinka kauan, koska vesiletkun toisessa päässä oli Näsijärvi. Autossa oli lähdössä usein kuusi miestä.Nro 15. Tämä auto oli samaan tarkoitukseen kuin auto 14. Tämä auto ostettiin Tampereelle Viipurin palokunnasta, kun palopäällikkö Nurmi oli ollut siellä päällikkönä. Auton sivulta nostettiin vain luukku ylös ja esiin paljastui vähän pienempää letkua, takaa tuli aina isoa kolmen tuuman letkua. Palopostista saatiin letkuihin aina hyvä paine. Paloauto nro 12.Nro 17 oli ns. hyökkäysauto, jossa oli joku tuhat litraa vettä, sillä sammutti jo aika paljon. Miehet pukivat autossa jo valmiiksi naamarit päähän ja lähtivät heti hyökkäämään tulta päin. Auto nro 21 oli melkein samanlainen hyökkäysauto.Nro 21 autossa oli paljon kaikenlaista tulipalossa ja pelastustyössä tarvittavaa kalustoa. Siinä oli mukana kuusi miestä, kuljettaja ja esimies. Se kaatuikin kerran Satakunnankadulla kovassa vauhdissa, mutta kukaan ei onneksi loukkaantunut.Nro 16 oli iso säiliöauto, jossa oli paljon vettä. Sen tehtävänä oli tuoda palopaikalle vettä silloin, jos palopostiverkosto oli huono tai sitä ei ollut. Yleensä ei pieneen paloon tarvittu muuta kuin tämän auton vesi. Autossa oli tosiaan ratti väärällä puolella, koska se oli englantilainen auto. Siinä täytyi siis ajaessa vaihtaa vasemmalla kädellä, mutta kyllä ne kuskit sen osasivat.Nro 22 oli erikoisauto eli jauheauto. Säiliössä on jauhetta, jota käytettiin kun sammutettiin palavaa nestettä, esimerkiksi jos säiliöauto oli tulessa.V8-Volvo, paloauto nro 25.Paloauto nro 27.Konetikasauto jossa moottori työnsi tikkaat ylös, mutta ne tulivat itsellään alas, jos tulivat.Paloauto.Vanaja-alustalle rakennettu nostolava-auto.Volvo Amazon oli vanha tuttu auto, joka luovutettiin palotarkastajien käyttöön, kun palopäällikölle tuli uusi auto.Vuoden 1948 autot keskuspaloaseman kalustohallissa.Vuoden 1948 autot mahtuivat kaikki kalustohalliin.Vanha paloauto 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä.Messukylän sivupaloaseman autot 1950-luvulla.Paloauto esittelyssä vuonna 1979.Kalustoauto nro 12 keskuspaloaseman pihassa.Kalustoauto nro 12 keskuspaloaseman pihassa.Paloauto nro 11.Palolaitoksen autoja keskuspaloaseman pihassa.Hämeen läänin paloapuyhdistyksen lahjoittamassa Chevrolet-paloautossa (nro 5) oli hiilidioksidilla toimiva vaahtoruisku. Kuvassa kuljettaja Pylkkösen vieressä istuu palomestari Lehtimäki vuonna 1927. Palolaitoksen autoja keskuspaloaseman pihassa.Paloauto puretaan laivasta.Nostolava-auto keskuspaloaseman pihassa.Nostolava-auto.Hoitoyksikön auto kalustohallin edessä.Palolaitoksen Saab keskuspaloaseman pihassa.Tampereen palokunnan neljä ensimmäistä autoa ja moottoriruisku keskuspaloaseman pihassa 1920-luvulla.Paloauto nro 26.Kalustoauto nro 14 vuonna 1945.Konetikasauto.Konetikasauto kalustohallin edessä.Paloauto keskuspaloaseman pihassa.Tampereen palolaitoksen ensimmäinen paloauto oli merkiltään Ford ja se hankittiin vuonna 1924.TKL:n entinen linja-auto muutettiin vuonna 1980 sairaankuljetuslinja-autoksi.TKL:n entinen linja-auto muutettiin vuonna 1980 sairaankuljetuslinja-autoksi.Geesink-konetikkailla varustettu auto vuonna 1954.Vilho Janhunen seisoo paloauto nro 16 edessä vuonna 1947. Tämä 3000 litran säiliöauto on merkiltään Ford.Nostolava-auto nro 23 oli Tampereen palolaitoksen ja sähkölaitoksen yhteinen. Kuvassa auto puretun kalustovajan sivustalla paloaseman takapihalla vuonna 1970.Tampereen palokunnan ensimmäinen Ford-auton konealusta Mäntässä, missä autoon asennettiin moottoriruisku.Vuonna 1936 hankitussa Sisu-paloautossa oli 2000 litran vesisäiliö. Kuva on vuodelta 1969.Johtoauto paloaseman pihassa vuonna 1973.Pelastuslaitoksen autoja Tampere-Pirkkalan lentoasemalla.Tampereen palolaitoksen ensimmäinen paloauto oli merkiltään Ford ja se hankittiin vuonna 1924.Messukylän sivupaloaseman autot 8 ja 9 vuonna 1957.Mikko Lehtonen ja auto nro 12 kalustoa.Hollantilaiset Geesink-tikkaat kiinnitettiin palolaitoksen Ford-autoon 1950-luvulla.Palolaitoksen säiliöauto vuosimallia 1968.Sammutusauto keskuspaloaseman kalustohallissa.Johtoauto keskuspaloaseman pihassa.Konetikasauto vuodelta 1954. Tikasautoon tutustumassa palopäällikkö Nurmi ja Osmo Visakoivu.Palolaitoksen autoja keskuspaloaseman pihassa.Palolaitoksen autoja paloaseman pihassa.Ambulansseja ja sairaankuljettajia keskuspaloaseman pihassa.Ambulanssi keskuspaloaseman pihassa.Ambulansseja keskuspaloaseman uuden kalustohallin edessä 1990-luvulla.Scania merkkinen kalustoauto keskuspaloaseman pihassa.Ensimmäiset autot Tampereen palolaitokselle hankittiin 1920-luvulla.Vanha paloauto.Palokunnan autoja keskuspaloaseman pihassa 1920-luvun lopulla.Palokunnan 50-vuotisjuhlan alla otettu valokuva ajoneuvokalustosta. Ensimmäiset sairasautot tulivat palokunnan käyttöön 1930-luvulla.Palokunnan 50-vuotisjuhlan alla otettu valokuva ajoneuvokalustosta. Ensimmäiset sairasautot tulivat palokunnan käyttöön 1930-luvulla.Palokunnan 50-vuotisjuhlan alla otettu valokuva ajoneuvokalustosta. Ensimmäiset sairasautot tulivat palokunnan käyttöön 1930-luvulla.Palolaitoksen Volkswagen huoltoaseman pihassa.