login
Tieliikennepelastamisen harjoitus 24.7.2014
2-työvuoro harjoitteli helteisessä säässä kahdella erilaisella tilanteella toimintaa liikenneonnettomuudessa. Koska sää oli paahtava ja tilanteita kaksi, päätyi esimies siihen, että paloasun takkia ei pidetä harjoituksessa koko aikaa päällä, vaan vain suojautumista vaativissa tehtävissä. Näin saatiin tehoa molempiin harjoiteltaviin tilanteisiin.

”Liikenneonnettomuuspaikalle ensimmäisenä tulevan on tehtävä tilanteesta pikainen arvio, esimerkiksi potilaiden lukumäärästä, ja soitettava hätänumeroon 112. On tärkeää suojata itsensä ja estää mahdollisuuksien mukaan lisäonnettomuudet esimerkiksi laittamalla oman auton hätävilkut päälle, viemällä varoituskolmion riittävän kauas onnettomuuspaikasta sekä pukemalla itselleen turvaliivit päälle, jos sellaiset omassa autossa on.” – Palomestari Pasi

Aiemmin tällä viikolla oli uutinen, jossa kerrottiin, että onnettomuuspaikan ohi ajaneet autoilijat aiheuttivat vaaratilanteita keskittymällä onnettomuuspaikan kuvaamiseen. Uutinen aiheesta: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288716969517.html?pos=ksk-trm-uutk-ostu


Tästä alkaa ensimmäisen tilanteen harjoittelu.


Kaikki käytettävät työkalut laitetaan pressun päälle työkaluasemalle ja käytön jälkeen ne palautetaan siihen. Näin estetään roskien meneminen hydraulisten pelastusvälineiden liitoksiin ja tarvittavat työkalut ovat koko ajan saatavilla. Onnettomuusauton stabilointi aloitetaan tässä tapauksessa kiinnittämällä auto liinalla lähellä olevaan puuhun.


Tässä harjoituksessa auto on katollaan rinteessä, mikä on auton tuennan kannalta haastava sijainti.


Auton tuetaan takaa tangon avulla.


Lisäksi tuennassa käytetään porraskiiloja.

Harjoituksessa jokainen vaihe käydään porukalla läpi ja mietitään muita vaihtoehtoisia toimintatapoja.

Hydraulisilla pelastusvälineillä voidaan levittää auton rakenteita tai leikata auton tukipilareita, jotta saadaan tilaa potilaan luokse pääsemiseksi sekä potilaan saamiseksi ulos autosta.

”Potilas” siirretään autosta rankalaudan avulla pois, jottei pahenneta mahdollista onnettomuudesta aiheutunutta rankavammaa.

”Onnettomuuspaikan nähdessään autoilijoiden on aina hidastettava vauhtiaan ja, jos auttajat ovat jo paikalla, noudattaa ohjeita esimerkiksi siitä, että tilannepaikan ohi voidaan ajaa toista kaistaa. Pahinta on silloin pysähtyä kuvailemaan kännykällä tapahtumia.” – Paloesimies Jaakko

Toinen harjoitustilanne oli hurjan näköinen, kun tieltä suistunut auto oli pyörinyt rinnettä alas ja jäänyt lopulta puuta vasten kyljelleen.

Tässäkin tilanteessa työkalut pidetään käytön välissä pressun päällä. Lisäksi liikenneonnettomuudessa käytetään paineistettua työjohtoa mahdollisen syttymän varalta.

Auto tuetaan hyvin, jotta pelastustyöt voidaan suorittaa turvallisesti.

Potilaan luokse on päästy takalasin kautta

Katto avaamalla on saatu tilaa, jotta potilas saadaan ulos autosta.