login
Mwanza osa 7: Harjoittelua...
Ti 26.6.
Tänään jatkoimme siitä mihin eilen jäimme; paineilmalaitteiden käyttökoulutusta ja kalustohallin siivousta PI-laitteiden avulla.




Haimme aamulla taytetyt paineilmapullot satamasta, ja sitten mentiin takaisin Gandhi-talolle opettamaan laitteiden puhdistamista, kokoamista ja käytön jälkeistä huoltoa. Ensin Marko näytti ja selitti suorituksen kaikille, Gaddafi tulkkasi ja sitten jaettiin koko porukka päällystöä myöten pienryhmiin ja käytiin asiat kädestä pitäen jokaisen kanssa käytännössä läpi kolmen kouluttajan voimalla.

Iltapäivällä sitten suoritettiin laitteiden käyttöharjoitus palojälkien siivoamisessa; nyt satiin porukalle käyttökokemusta laitteista ja yllättävän nopeasti he omaksuivat laitteen käytön ja sen kanssa toimimisen.




Asian suhteen paikalliset olivat todella innostuneita, ja totesivat meille, että niin kauan kun tämä yhteistyöprojekti Tampereen aluepelastuslaitoksen kanssa on ollut olemassa, he ovat toivoneet juuri koulutusta ja kalustoa savusukellukseen.  Tällä on heille iso merkitys; nyt heillä on todellista kykyä pelastaa ihmisiä savuisista tiloista. Heidän oma arvionsa oli, että nyt tämän kautta he saavat entistä enemmän arvostusta paikallisilta asukkailta.



Olemme monelta taholta kuulleet ylistäviä kommentteja Mwanzan palolaitoksesta: Mwanzan kaupungin hallinnon taholta olemme kuulleet että "Mwanza firefighters are exeptional"; mm. viime vuosina heidän tekemänsä aktiivisen valistus- ja koulutustoiminnan tuloksena tulipalojen määrä kaupunkialueella on ollut selvästi laskusuunnassa. Tämän mainitsi pormestari Manyerere, joka kävi tutustumassa harjoittelupäiväämme paloasemalla.

& #65279;
Pormestari Manyerere vieraili paloasemalla tutustumassa harjoitukseen.

Olemme myös tutustuneet palolaitoksen kalustoon ja sen kuntoon. Ajatus on koko ajan tehdä pientä katselmointia sen suhteen ja loppuviikosta pitää neuvottelu, jossa teemme esityksiä heille kaluston modifionnista.

Paloaseman takaa löytyi kaupungin tekninen varikko, josta löytyi kaksi palolaitoksen ajoneuvoa aika surullisessa kunnossa. Toinen autoista oli ollut kolarin jäljiltä telakalla jo pari vuotta.


Saksalaisten lahjoitama paloauto. Tässä onnettomuusautossa
Tampereen tuttumme, palotarkastaja Augustine Magere odotti
kollegoita pelastamaan neljä tuntia vasen sääri ja reisi poikki.


Samoin aiemmin  Tampereen aluepelastuslaitoksen edellisellä kerralla lahjoittama  huilasi varikolla. Kun kysyimme, mikä mahtaa olla autossa vikana, vastaus oli "lack of power".  Emme ihan suoraan kysyneet, että miksei autoa ole korjattu takaisin hälytyskäyttöön, mutta vaikutelmaksi jäi, että kukaan ei ollut asiasta kauhean kiinnostunut.


Aiemmin Pirkkalassa palvellut vanha Mersu.

Paikallinen mentaliteetti näyttäisi olevan sellainen, että asioihin ei tartuta ainakaan kaikissa tapauksissa samalla tavalla kuin meillä Suomessa.